Het Nederlandse betaalbedrijf Adyen is maandagavond meerdere keren doelwit geweest van een cyberaanval. In totaal werd het bedrijf drie keer getroffen door een zogenoemde DDoS-aanval, waarbij servers worden overspoeld met internetverkeer om systemen plat te leggen.
De eerste aanval vond plaats rond 19.00 uur en veroorzaakte problemen voor klanten in Europa. Hoewel Adyen de dienstverlening wist te herstellen, volgde rond 20.35 uur een tweede aanval. Ook toen slaagde het bedrijf erin de meeste functionaliteiten weer werkend te krijgen. Toch werd Adyen later die avond, rond 23.35 uur, opnieuw getroffen, wat leidde tot een beperkte beschikbaarheid van de diensten.
Tijdens de aanvallen was het onder meer niet mogelijk om betalingen via een betaallink uit te voeren. Hoe groot de impact voor klanten precies was, is nog onduidelijk. In de vroege ochtend, rond 03.40 uur, meldde Adyen dat alle storingen inmiddels waren verholpen.
Adyen is wereldwijd actief als tussenpersoon voor betalingen, zowel online als aan de fysieke kassa. Het bedrijf verzorgt de afhandeling van transacties voor grote namen zoals Hellofresh, Spotify en Groupon. In 2024 verwerkte Adyen betalingen ter waarde van bijna 1.286 miljard euro.